Wanneer Remedial Teaching?

Wanneer Remedial Teaching?

  • Mijn kind leest al geruime tijd niet op niveau, hoe kan dat?
  • Mijn kind scoort met rekenen en/of spelling onder het gemiddelde. Wat kan er het beste aan hulp worden geboden?
  • Mijn kind mag zich meer bewust worden van eigen kunnen. Hoe kan ik hem of haar daarbij helpen?

 

Wisselwerking en afstemming zijn belangrijke thema’s. Kind en omgeving beïnvloeden elkaar voortdurend. Het analyseren en begrijpen van de situatie zorgt ervoor om tot de gewenste aanpak te komen. De handelingsgerichte diagnostiek richt zich daarom mede op de wisselwerking tussen het kind en de leer en opvoedingssituatie.

Hoe goed is de afstemming vanuit de omgeving op wat dit kind nodig heeft (diens onderwijsbehoeften)?

Wat zijn belemmerende en beschermde factoren?

Uitgangspunten handelingsgericht denken en Remedial Teaching

  • Onderwijsbehoeften van de leerling staan centraal. Wat heeft deze leerling nodig om een bepaald doel te halen?
  • Vanuit wat een leerling al kan wordt een doel geformuleerd: wat willen we de komende periode bereiken?
  • Wat heeft deze leerling nodig om dit doel te bereiken?
  • Individuele procesmatige begeleiding gericht op onderwijs en leerbehoeften.
  • Aanleren van juiste aanpakstrategieën en vaardigheden.
  • Stimuleren zelfstandig werken en plannen.
  • Inzetten denkmodellen zoals mindmappen, Reflecto en Kids´Skills.

Leer mij het zelf te doen.